آپلود عکس

آپلود عکس

دانلود تحقیق اسیلوسکوپ اشعه کاتدی با انحراف در میدان الکتریکی (C - shahamion

سفارش تبلیغ
صبا ویژن

shahamion

دانلود تحقیق اسیلوسکوپ اشعه کاتدی با انحراف در میدان الکتریکی (C

 

دانلود تحقیق اسیلوسکوپ اشعه کاتدی با انحراف در میدان الکتریکی (CRO)

هرگاه تغییرات فرکانس در یک مدار نسبتا زیاد باشد ، دستگاههای اندازه گیری آنالوگ همچون قاب گردان با آهنربای دائم ، آهن نرم گردان ، فرودینامیکی ، الکترودینامیکی و بطور لحظه ای نمی توانند کمیت مورد نظر را اندازه گیری نمایند بنابراین برای اندازه گیری تغییرات ولتاژ با فرکانس زیاد و مشاهده شکل موج روی صفحه فلورسانس از دستگاهی بنام اسیلوسکوپ (CRO) استفا

دانلود دانلود تحقیق اسیلوسکوپ اشعه کاتدی با انحراف در میدان الکتریکی (CRO)

اسیلوسکوپ اشعه کاتدی با انحراف در میدان الکتریکی 
CRO
اسیلوسکوپ اشعه کاتدی
انحراف در میدان الکتریکی 
حساسیت دستگاه اندازه گیری اسیلوسکوپ 
سیستم T B G و تریگر کردن شکل موج ورودی بوسیله موج رمپ
دسته بندی الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل doc
حجم فایل 15 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 15

مقدمه :

هرگاه تغییرات فرکانس در یک مدار نسبتا زیاد باشد ، دستگاههای اندازه گیری آنالوگ همچون قاب گردان با آهنربای دائم ، آهن نرم گردان ، فرودینامیکی ، الکترودینامیکی و ... بطور لحظه ای نمی توانند کمیت مورد نظر را اندازه گیری نمایند . بنابراین برای اندازه گیری تغییرات ولتاژ با فرکانس زیاد و مشاهده شکل موج روی صفحه فلورسانس از دستگاهی بنام اسیلوسکوپ (CRO) استفاده می کنند .

قسمت متحرک دستگاه اسیلوسکوپ ، یک اشعه کاتدی می باشد که این دستگاه در حالت معمولی به ولتاژ حساس است و برای اندازه گیری کمیت های مختلف باید آن را تابع ای از ولتاژ درآورد . بعنوان مثال جهت بررسی تغییرات شتاب یک شی ، باید آنرا به ولتاژ تبدیل و سپس به دستگاه اسیلوسکوپ اعمال نمود .

این عمل بر اساس ساختمان عمومی دستگاههای اندازه گیری امکان پذیر می باشد .

اجرای تشکیل دهنده اسیلوسکوپ (CRO) :

دستگاه اندازه گیری اسیلوسکوپ از قسمت های زیر تشکیل شده است :

1-     توپ الکترونی

2-     صفحات انحراف دهنده

3-     صفحه حساس

4-     حباب شیشه ای

5-     مدارات کنترل 

سه قسمت اول دستگاه اسیلوسکوپ در یک حباب شیشه ای قرار دارد و به کمک مدارات کنترل دستگاه می توان ، کمیت مجهول را روی صفحه نشان داد . توپ الکترونی بطور اجمال قسمتی از سرچشمه و منبع یک دسته اشعه الکترونی متمرکز شده و سریع می باشد . صفحات انحراف دهنده ، عمل انحراف اشعه الکترونی بر روی صفحه حساس را به عهده دارند ( صفحات افقی ، عمل انحراف عمودی الکتریکی و صفحات عمودی ، عمل انحراف افقی الکترون ) .

اجزاء تشکیل دهنده توپ الکترونی :

توپ الکترونی از قسمت های زیر تشکیل شده است :

1-     کاتد

2-     شبکه

3-     آند شتاب دهنده اول

4-     آند متمرکز کننده

5-     آند شتاب دهنده دوم

کاتد استوانه ای است که بوسیله فیلمان گرم کننده از خود اشعه الکترونی متصاعد می کند و بر حسب آنکه ولتاژ اعمال شده به فیلمان کم یا زیاد باشد ، اشعه الکترونی کم یا زیاد می گردد .

جهت کنترل اشعه الکترونی از طبقه ای بنام شبکه استفاده می کنند . این شبکه به صورت استوانه است و ولتاژ اعمال شده به ان خیلی منفی تر از ولتاژ دو سر کاتد می باشد . همچنین شبکه ، کنترل مقدار اشعه الکترونی از کاتد به سمت آند شتاب دهنده اول را به عهده دارد .

برای آنکه اشعه الکترونی بعد از شبکه پراکنده نشود و عمل تمرکز و شتاب به اشعه الکترونی داده شود از سه استوانه آند شتاب دهنده اول ، آند متمرکز کننده و آند شتاب دهنده دوم استفاده می شود . آند شتاب دهنده اول ، اشعه را متمرکز به سمت آند متمرکز کننده هدایت می کند . آند متمرکز کننده اشعه فوق را تمرکز داده و بوسیله آند شتاب دهنده دوم ، سرعت و شتاب به اشعه می دهد و به سمت صفحات منحرف کننده پرتاب می کند. به دلیل شکل استوانه ای  توپ الکترونی ، اشعه بصورت محوری در طول توپ الکترونی حرکت می کند . حال این سوال مطرح می گردد که چگونه می توان اشعه الکترونی صاتع شده از کاتد را متمرکز ، سرعت و شتاب داد و یا به عبارت دیگر اشعه الکترونی چگونه در توپ الکترونی متمرکز ، سرعت و شتاب می گیرد . برای توصیف مورد فوق ، اثر میدان الکتریکی روی بار بررسی می گردد و سپس عمل عدسیهای محدب و مقعر الکتریکی توضیح داده می شود .

 

دانلود دانلود تحقیق اسیلوسکوپ اشعه کاتدی با انحراف در میدان الکتریکی (CRO)